Naše grafické desatero
Mnozí z vás si rádi vyrobí nějakou tu reklamní tiskovinu sami. Jedním z důvodů bývá příjemný pocit, že letáčky, které má celá obec ve schránce, jsem dělal právě já a tím druhým, neméně důležitým, je určitě i ušetření nákladů za sazbu (DTP práci) této reklamy.
V následujících 10 bodech si vám dovolíme poradit, na co si dát největší pozor při domácí grafické práci, čemu se vyvarovat a co opravdu dodržet. Všechny body se vztahují k obyčejnému reklamnímu letáku.
- Cílová skupina neboli koho má můj leták oslovit? Je potřeba si hned na začátku uvědomit, že budete-li do schránek házet leták na sobotní bleší trh, nebude kvalita barev, papíru a celkový dojem letáku příliš důležitý a šetření na materiálu je zde zcela na místě. Naopak, propagujete-li zboží luxusní povahy a potřebujete, aby takový leták oslovil bonitnější část populace, musí tomu také odpovídat kvalita tiskoviny. Papír by měl být velmi příjemný na dotyk, kvalita tisku by měla být naprosto dokonalá a vyšší gramáž papíru celé věci jen prospěje.
- Vhodné barvy jsou základ! Vždy je třeba velmi citlivě zvážit, jaké barvy k propagaci použít. Leták propagující novou mateřskou školku v obci si zcela jistě může dovolit více pastelových barev než leták nabízející odbornou pomoc psychoterapeuta.
- Přemýšlejte a nebojte se mírně provokovat! V dnešní době na nás všude „číhají“ doslova stovky letáků každý den. Ignorujeme je. Když ale zahlédneme leták, který se na první pohled vymyká běžným schránkovým reklamám, je větší šance, že se zadíváme a náš mozek alespoň zachytí informaci, čeho se leták týká.
- Méně je někdy více… Přeplácaný nepřehledný leták prezentující zbytečné informace v pěti různých typech písma je odsouzen k rychlému útoku na branku – odpadkový koš.
- Pořádná fotka je důležitější než geniální slogan. Obecně s tímto tvrzením nesouhlasím, ale bez zajímavé a kvalitní fotky nás leták neupoutá, a tak si ani nepřečteme ten geniální slogan schovávající se na jinak nudném letáku.
- Písmo je primárně určeno ke čtení! Jak jsme již zmiňovali v bodu 4, nekombinujte zbytečně více typů písma a raději si pohrajte s jeho velikostí a kompozicí. Detaily o produktu si nechte na webové stránky a na letáku především zajistěte viditelný odkaz na internet.
- Neloupejte perníček! Používejte na svých tiskovinách výhradně své autorské grafické materiály (fotografie, loga, atd.) nebo grafiku zakoupenou na serverech, které ji poskytují s možností dalšího použití bez omezení. Právní následky by mohly být velmi nepříjemné.
- Pravda se ukáže… Pochlubte se vyrobeným letákem alespoň 5 lidem z vašeho okolí a zeptejte se na jejich názor. Neříkejte hned, že jste autorem, ovlivníte tak jejich reakci.
- Dvakrát měř… Jak uvádíme v našem samostatném článku, kontrola kontaktů a textů je základem při tvorbě tiskovin. Leták s chybou se nesmí do tiskárny dostat.
- Cíl na dohled! Poraďte se s produkčním studiem na vhodných podkladech pro tisk a mějte raději vše v barevném prostoru CMYK, texty v křivkách.. Anebo víte co? Zavolejte nám a vyřešíme to!